Kvänums IF

Träningsinformation

Nybörjare och Ungdomsträningar
Gruppindelning
Denna indelning är preliminär och beror på antalet deltagare samt antalet ledare.

Knatte – Lek ca 5-8 år
En grupp för nybörjarna som vill prova på och vill testa att cykla i skogen.

En bra prova på grupp. Föräldrar/ansvarig får mer än gärna vara med i bakgrunden.

U1 ca 8-10 år
Skall ha tidigare cykelvana i skog, och vara trygg på cykeln.
Vi fokuserar mer på teknik och träning.

U2 8-12 år
För de som är nyfikna på tävling och gärna vill utvecklas mer.
Mer fokus på teknik och uthållighet inför tävlingar, vi håller ett högre tempo och färre stopp.

U3 10-15 år
För de som tävlar eller vill bli en snabbare och mer teknisk cyklist i skogen.
Här håller vi ett högt tempo med focus på förbättring och snabbhet i skogen.

Grassroters (U3) 12-14
Grassroters Jr 15-16 & Junior/Senior-U23
Kvänums Grassroters är en satsning för att motivera de äldre ungdomarna, 12 år och uppåt, att fortsätta satsa, utvecklas och komma ut på ännu fler tävlingar. I denna grupp gör du ett val tillsammans med dina föräldrar om att du ska satsa på hela Västgötacupen, gärna SWE Cup och dessutom Prioritera Svenska Mästerskapen i XC mitt i Juli.

Viktig för att deltaga i träning är säkerheten, läs detta noga
Passen samlas 17.50 och kör iväg kl 18.00. Förälder till barn måste se till att barnet blir inskrivet i närvarokort som finns vid samlingsplats, förälder (ansvarig) till barn i Knattegrupp skall vara närvarande vid träning.

Hjälm
En hjälm, godkänd för cykling, är obligatorisk under all träning och tävling på cykeln.

Cykeln
Till en början spelar inte cykeln så stor roll så länge det är en flerväxlad mountainbike, men enklare cyklar från t ex stormarknader tenderar att inte hålla för skogskörning. Vi rekommenderar 24-29"-tumshjul i ungdomsgruppen samt att cykeln har en dämpad framgaffel. Ta gärna bort eventuella skärmar och lås inför träningarna, de är mest i vägen och risken är stor att de går sönder.
Kontrollera att bromsar och växlar fungerar bra, rengör och smörj kedjan ofta, pumpa däcken, men inte för hårt.

Kläder
Använd kläder efter årstid. Sommartid fungerar ett par korta byxor och en kortärmad tröja bra. Med fördel använder man cykelbyxor och en cykeltröja. I klubben kan man köpa klubbens olika cykelkläder med vår egen design. Kontakta KIF 0512-928 35 för mer info.

Under vår och höst när det är lite kallare på kvällarna kan en tunn vindtät jacka med en underställströja och eventuellt en tunn fleece eller liknande fungera bra. Till det kan man ha ett par tunna träningsbyxor (tillsammans med underställ om det är kallt) med ben som inte fastnar i kedjan. Använd inte bomull närmast kroppen, då blir man blöt och du blir snabbt kall när vi stannar. Använd tunna tåliga handskar, gärna långfingrade cykelhandskar, för att skydda händerna om man ramlar.

Att ta med
Man bör alltid ha med en reservslang, pump, samt ett multiverkyg med insexnycklar. Det är viktigt att ha med en flaska med vätska.

Ansvariga ledare
Tommy Evaldsson, Daniel Klasson, Jan-Erik Eriksson, Ivanda Eiduka, Lars Forsström och Joakim Kjellander. Monica Evaldsson är vår stöttepelare när det gäller info och närvaroregistreringar.

Frågor och Svar: info@kvanumsif.nu // 0512 - 928 35 #1

Tränings/informationskalender Länk till annan webbplats.

info@kvanumsif.nu