Kvänums IF

Kvänums IF tar ansvar

Kvänums IF, Cykel och Löpföreningen där hjärta, själ och mycket ödmjukhet står högt!

Med många medlemmar och i en aktiv klubb som Kvänums IF är, visar klubbens styrelse och ledare att man tar ansvar och är en god kompis! Bland annat genom att...

• Inte fotografera några medlemmar och visa dessa bilder officiellt utan vederbörandes godkännande.

• Vuxna agerar både som ledare och träningskompisar, oftast kör klubben gemensamma pass, ungdom som vuxen. Vuxna försöker alltid föregå med goda exempel och är medvetna om att det många gånger är bland just ledarna som ungdomarnas förebilder finns.

Därav vill vi tydligt informera om att Kvänums IF´s Styrelse och Ledare är medvetna om Riksidrottsförbundets ANDT´s Policy. (se länk till RF´s hemsida / HÄR Länk till annan webbplats. )

Kvänums IF´s (nedan förkortat som KIF) policy är definitivt att informera klubbens medlemmar om RF´s ANDT policy och belysa följande:

A N D T

• KIF följer de regler och lagar som finns i svensk lagstiftning gällande alkohol, narkotika, doping och tobak.

N & D

• KIF tar starkt avstånd mot all slags Doping och Narkotika.
  • Narkotika och dopingklassade substanser får aldrig förekomma på något sätt i KIF´s verksamhet utan läkarintyg.

T

• Våra myndiga ledare, tränare och idrottsutövare hanterar sitt eventuella tobaks bruk med omdöme inför andra.
  • Våra ungdomar (omyndiga idrottsutövare) använder inte tobak under träning, tävling eller representerade KIF event som prisutdelningar eller liknande.

A

• KIF´s ledare och tränare dricker inte alkohol när man ansvarar för föreningarnas barn och ungdomar i samband med träningsläger, tävlingar eller annan verksamhet.
  • KIF har nolltolerans mot alkoholkonsumtion för ledare och tränare i samband med skjutsning av föreningens barn och ungdomar till träningar och tävlingar.

• Handlings program i 3 steg om ovan (ANDT policy) skulle förekomma i Kvänums IF´s regi där vuxna och ungdomar är samlade:
    1 / Samtala med berörd person.
    2 / Meddela ansvarig.
    3 / Tillkalla polis.